fredag 4 januari 2013

Sko-djungeln

MarathonMia har gjort mig nyfiken på Hoka One One. Maori för "time to fly". Eller nå't. Pretentiöst namn... Skor med massor av dämpning är det i alla fall. Men med ganska beskedlig häl-till-tå dropp. Lite både ock alltså. Framfotsisättningsfrämjande (puh) men med massor av bomull under fötterna. Jag googlar runt lite. Jag lyssnar på ett YouTube-klipp där en man förklarar att dessa skor är ett särskilt bra val för en lite mer "mature" löparkropp. Gammal och sliten kan behöva dämpningen. Typ.

Ultra kan också behöva dämpning säger mannen och jag hoppas att UltraMia köper de där Hoka-skorna (fast de är fula) och delar med sig av sin upplevelse. Själv är jag inte ultra och inte riktigt redo att ta Hoka-steget trots att min löparkropp nog får ses som mogen.

Jag tar på mig mina Brooks Connect. Mitt senaste tillskott i löparskoparken. De är tunna, sitter som en smäck och får mig att tänka på mockasiner. Jag kryssar mellan öarna av is - för så särskilt mycket fäste erbjuder inte dessa skor. Mellan isfläckarna känner jag markkontakten. Tydligt. Och det är jag som styr steget - inte skon. Me really really like. Jag tror bomullen får vänta ett tag.

Trender och skor. För några år sedan var mitt intryck att de flesta löparskor var rätt lika rent "löptekniskt". Skorna var väldämpade  - särskilt i hälen, och det vara bara själva materialet i dämpningen (alltid med något fyndigt namn) som skilde dem åt. Nu, med löparboom och pengar att tjäna, spretar utvecklingen åt olika håll och urvalet blir en svårgenomskådlig djungel. Det är klart att det är bra att det finns mycket att välja på, men hur ska en övermogen löparkropp hitta rätt sko i djungeln? 

6 kommentarer:

Snorkkis sa...

Oj så bra att du upplyste mig om Hoka One One... man vill ju inte se ut som en fågelholk när någon börjar prata skor :) . Och visst är det en djungel. Jag tenderar att hålla mig till de av mig beprövade modeller (så länge de inte ändrar modellerna), men skulle jag vara lite mer wild and crazy skulle chansen vara större att hitta något riktigt guldkorn.

Sara sa...

Jag har precis också köpt ett par Pure Connect, väntar på leverans. Kul att höra att du också tycker om dem.

bureborn sa...

Oj, det var mig en riktigt ful ankunge till sko!
Nog är det en djungel allt. Och skofabrikanterna tjänar antagligen mer pengar än någonsin. Inte bara för att fler springer utan också för att vi köper fler par skor. För säkerhets skull... och så är dej u så snygga också. De flesta.

Anna (Orka mera) sa...

Kul att du gillar connecten. Så jag inte har lurat dig :) Mockasiner it is!

anneliten sa...

Snorkkis, jag vet inte vad man ska tro om extremerna - utveckling eller galenskap. Låt andra testa först tänker jag.

Sara, de känns fria på något sätt. Härligt!

Bureborn, det är sant! Få löpare har bara ett par skor som det så fint heter är det enda man behöver :-)

Anna, du lurade mig inte. Det var Andréa ;-) Men jag är så glad för dem.

MarathonMia sa...

Jag lovar att testa, bli skrattad åt och uvärdera åt er :)